Keretezzük át a helyzetet! – A felvételihez társulhat az „egész életed múlik rajta” gondolat, ami bénítóan hathat. Keretezzük át a helyzetet és tekintsünk erre a helyzetre kihívásként, ami lehetőséget ad arra, hogy kipróbáljuk magunkat. Mondjuk ki: igen, ez egy komfortzónán kívüli helyzet. De azt is tegyük hozzá, hogy minden komfortzónából való kilépés fejlődést és tanulást is jelent. Az eredménytől függetlenül ez egy jó gyakorlás lehet több hasonló helyzetre az életben.
Tájékozódjatok, olvassatok utána! – A középiskolai felvételi szóbeli része nem központilag meghatározott, így iskolától függően lehet tantárgyi tematikájú, kötetlen beszélgetés, interaktív feladat vagy csoportos, játékos beszélgetés. Beszélgessetek a közelgő felvételiről és ha ez nagy bizonytalanságot szül, nézzetek utána a suli honlapján vagy Facebook oldalán, hogy az adott iskolákban milyen felvételire lehet számítani. Nagy megkönnyebbülés lehet és visszaadhat egy kis kontroll érzést, ha látja, hogy mire számíthat.
Vedd fel a szuperhős pózt! - A testbeszédünk nem csupán arra hat, hogyan látnak minket mások, hanem arra is, hogyan érezzük magunkat. Vegyük fel néha a szuperhős pózt, hogy magabiztosabbá váljunk. Hogy is néz ez ki? Húzd ki magad, emeld fel a fejed, húzd hátra a vállad, és állj kis terpeszbe. Érezd, ahogy az erő átáramlik a testeden, és tartsd meg a pozíciót legalább egy percig. Ha akarod, tedd csípőre a kezedet, mintha éppen fel akarnál szállni a levegőbe, akárcsak Superman.
Vedd elő a nyugitechnikákat! - Ahogy mindig is hangsúlyozzuk: a stressz nem az ellenségünk, de fontos, hogy tudjuk kezelni. Vegyétek elő a kedvenc nyugitechnikákat! Használd akár gondolat erejét és küldj pozitív üzeneteket magadnak! Ahelyett, hogy “nem stresszelek”, mondd, hogy “megnyugszom, kihozom magamból a legtöbbet”. Mindig legyen a tarsolyban egy láthatatlan relax, hasi légzés, progresszív izomrelax és a kedvenc nyugi vagy éppen tombolós zene az odafele úton!
+ Emlékeztető: Kezeljétek helyén az előtte álló megmérettetést! – A középiskolai felvételi csak azt határozza meg, hogy a fiatal hol kezdi meg középiskolai tanulmányait, de azt nem, hogy mennyire lesz sikeres, hogyan fog boldogulni az életben vagy milyen ember lesz belőle.