Vigyázat, a bejegyzés spoilert tartalmaz!
A sikeres filmnek számos aspektusát ki lehetne ragadni, hiszen talán mindenkinek ismerős helyzetek jelennek meg a távoli, Pandora nevű bolygón. Most két szempont kerül reflektorfénybe bejegyzésünkben: a bullying és a gyermekek helyzete a családban.
Bullying – hogyan is jelenik meg és mi hozhat változást?
Amikor a történet során Jake Sully és a családja a víz népéhez kényszerül menekülni, nem megy nekik zökkenőmentesen a beilleszkedés. Főleg a gyerekek esetében láthatjuk, hogy
ha a szülők nincsenek jelen, előfordul csúfolódás és lökdösődés a fiatalok között. Az alapját az adja, hogy az újonnan jöttek máshogy néznek ki, máshogy viselkednek, mint a víz népének tagjai, nem mennek olyan egyszerűen nekik azok a dolgok, amelyek a víz népének teljesen természetesek.
Ez a magatartás megfelel a bullying fogalmának, hiszen a Sully gyerekeket az új helyre érkezést követően ismétlődően, és szándékosan negatív cselekedetnek teszi ki a víz népe vezetőjének fia és az ő barátai, valamint az erőviszonyok sem egyenlőek, mert a vízi na’vik jóval többen vannak. Leginkább ebben az életkorban (6-18 év) jellemző ez a jelenség. A filmben a bullying fizikai (pl. lökdösődés), szóbeli (pl. beszólogatás) fajtája jelenik meg. Érdemes azonban szót ejteni arról, hogy ezen kívül létezik közösségi (pl. pletykálás) és cyberbullying (pl. gyűlölködő tartalmak küldése interneten) is.
A bullying szerepek is azonosíthatók
Talán fel tudjuk idézni azt a jelenetet, hogy miközben az egyik lány a víz alá bukva látható, és a homokot figyeli, megjelenik a törzsfő fia és annak három barátja. A fiú elkezd beszólogatni a lánynak, amiért furcsának találja a viselkedését, aztán a kinézete miatt is csúfolja. Barátai is csatlakoznak hozzá, kinevetik a lányt. Ekkor megjelenik a középső fiú, a lány testvére, aki rájuk szól, hogy hagyják békén a testvérét. A jelenet jól bemutatja milyen bullying szerepek különíthetők el:
- a lány az áldozat – akit valamilyen módon bántanak,
- a törzsfő fia a bántalmazó – aki valamilyen módon bánt,
- a törzsfő fiának barátai megerősítők – akik helyeslő megjegyzésekkel, nevetéssel támogatják a bántalmazót,
- a középső fiú pedig a védelmező – aki valamilyen módon támogatja az áldozatot.
Hogyan segítsük azt, aki bullying célpontjává válik?
- erősítsük felé a bizalmat, hogy megossza velünk ami történt (pl.: szülőként, tanárként, barátként, kérdezzünk, érdeklődjünk);
- meghallgatáskor, fontos, hogy ne hibáztassuk, ne kérdőjelezzük meg, és ne mentsük fel a bántalmazót;
- érzelmileg álljunk (nem ő a hibás a történtekért, bárki válhat áldozattá);
- szemlélődőként, ha ilyet tapasztalunk beavatkozóként lépjünk közbe (például szóljunk tanárnak).
Mit lehet tenni, ha valaki másokat bánt?
- beavatkozás és a bántalmazás határozott leállítása elsődleges;
- a vele folyó lelki munkában tárjuk fel az ő helyzetét (könnyen lehet, hogy ő maga is áldozat egy másik kontextusban);
- segítsük az empátiát, hívjuk fel a figyelmet az áldozat érzéseire;
- adjunk lehetőséget a valós jóvátételre (nem csak bocsánatkérés);
- fejlesszük a pozitív kapcsolatok kialakításának képességét.
Annak ellenére, hogy a víz népéhez tartozó fiatalok előítéletesek az erdei környezetből jöttekkel szemben, kívülállónak, furcsának gondolják őket, és feltételezik, hogy nem fognak jól alkalmazkodni az ő életkörülményeikhez; ez a hozzáállásuk csökken, amikor több időt töltenek együtt, és bebizonyosodik, hogy az erdeiek is el tudják sajátítani a vízi életvitelhez tartozó szokásokat. Az is hozzájárul ahhoz, hogy elfogadóbbak legyenek egymással, hogy elkezdik megismerni egymást, és inkább a hasonlóságokat keresik egymás közt, mint a különbségeket. Tovább erősítheti ezt egy közös cél, az együttműködés, ami a filmben például az otthonuk védelmezése a támadókkal szemben.
A gyerekek helyzete a családban – és a helyzettel járó sajátosságok
A legidősebb testvér már érettebb, felelősségteljes, meggondoltabban cselekszik, a fiatalabb testvéreire vigyáz, amit a szülők el is várnak tőle. Ennek igyekszik is eleget tenni, annak ellenére, hogy az öccse nem egyszer veszélyes helyzetbe sodorja magát. Ilyen esetekben pedig a szülők az idősebb testvért is felelősségre vonják. Ez egy olyan helyzet, ami a valóságban is előfordul; amikor a szülők a legidősebb testvért bevonják a fiatalabbakról való gondoskodásba, a felelősségérzet kialakítását segítik elő.
A fiatalabb, középső testvér pedig folyamatosan igyekszik megfelelni és bizonyítani elsősorban az apjának, hogy már nem kell gyerekként kezelni, ő is van olyan rátermett, mint a bátyja. Ezek a próbálkozások általában nem járnak sikerrel, amivel inkább csalódást vált ki az apjából. Abban az életkorban van, amikor keresi a helyét, és hogy ki ő, hol a helye a világban, feszegeti a határokat. Az apja azonban nem túl együttérző a helyzetével szemben, pedig előfordulhat, hogy ha kellő figyelmet és elfogadást mutat felé, a kapcsolatuk kiegyensúlyozottabb lenne.
A fogadott lánytestvér szintén abban a korban van, amikor keresi a helyét a világban, új dolgokat fedez fel magával kapcsolatban. Érdeklődése és viselkedése nem teljesen egyezik a befogadó családjáéval. Nem harcos, erőteljes, szinte szokatlan összhangban van az őt körülvevő környezettel. Emiatt azonban egyik testvére sem tekint rá vagy viselkedik vele másként, a család teljes értékű tagjának tekintik.
A legkisebb testvér még viszonylag fiatal, felnéz a testvéreire, követi és utánozza őket, próbál részt venni azokban a dolgokban, amiben a nagyobbak, aminek ők annyira nem örülnek. Abban az életkorban van, amikor igyekszik megfelelően teljesíteni a külső elvárásoknak, ezért is követi és utánozza testvéreit.
Talán mindannyian tudunk az említett pontokon kapcsolódni a na’vik világához, és érdemes még tovább gondolni, hogy milyen tükröt is állít nekünk a Pandora bolygón zajló élet szemlélése.
Hernáth Réka, terepgyakorlatos hallgatónk írása alapján