Örülünk neki, hogy már nem kell egy személyben legyünk animátorok, szakácsok és programszervezők? Előre félünk a kapkodós reggelektől, a sok feladattól, aminek meg kell majd feleljen a gyerekünk, meg mi is szülőként (befizetni, megvenni, kitölteni, ellenőrizni a platformokat)?
És persze akár a két érzés keveréke is meglehet bennünk. Kapaszkodó lehet, ha átkeretezzük magunkban az ehhez fűződő akár nehéz érzéseinket. Egy barátnőm úgy fogalmazta meg a legkedvesebb és legoptimálisabb megélést, hogy „milyen jó, már nagyon várta a suli végét júniusban, és most már pont jó, hogy újra elkezdődik a tanév a maga ritmusával, kereteivel”.
Hangolódás a tanévre
Hangolódás a ritmusban is
A gondolataink tisztázása mellett érdemes a gyakorlati oldalról is készülni a tanévre. Könnyebben megélhetjük az újbóli strukturáltabb kereteket, ha a napirendünket már most az iskolai mindennapok szerint alakítjuk: a reggeli kelést fokozatosan a sulis időhöz állítjuk, a reggelit, ebédet, sportolást úgy iktatjuk be, ahogy az a tanév során is reális lehet. Különösen fontos arra odafigyelni, hogy az alvási ritmus kialakuljon, hiszen az a hangulatunkra, figyelmünkre, tehát az iskolakezdésre is erősen hatással lehet. A tanévkezdés előtti utolsó napokban jót tehet, ha inkább kevesebb ingerrel találkozunk, hiszen hamarosan rengeteg inger éri majd a tanulókat.
Hangolódás a környezetünkkel, tárgyakkal
Előfordult-e már, hogy ha a környezetünk rendezett, mi is jobban készen állunk az előttünk álló feladatokra? A suli előtti rendrakás egy kulcs lehet akár közös programként, de minél jobban a gyermekünket bevonva. Ha rend lesz az íróasztalon, akkor fejben is, és jó érzést ad az áttekinthető környezet. Lehet idén már a picit nagyfiúsabb, nagylányosabb berendezésnek is eljött az ideje.
Az új osztályba készülés mindig mérföldkő, érdemes lehet a környezeten is kifejezni ezt a változást: nem feltétlenül új dolgokban, lehet csupán annyiban, hogy mit hagyunk elől, hogyan rendezzük be a szobát. Ha még a tanszerek beszerzése előtt állnánk, akkor a rendrakás segíthet abban is, hogy olyan kincseket találjunk, amik által már nem is kell olyan sok mindent beszerezni, és még környezettudatosok is voltunk ezáltal. A beszerzett termékeket pedig készítsük elő, hangolódjunk a tanórákra, nézzük át, melyik tantárgyhoz milyen füzet illik a legjobban.
Hangolódás érzelmileg
A gyerekeknél előjöhetnek a gyomorszorító érzések a visszailleszkedés, megfelelések kapcsán. Hogyan beszéljünk a közelgő becsengetésről velük?
Érzelmi előhangolás: búcsúzás a nyártól, motiválás a tanévre
- Tekintsünk vissza a nyári élményekre. Mik a legjobb nyári emlékek? Mit őrzöl meg belőlük a legszívesebben?
- A szeptember egy új kezdet. Mi lesz a célod ebben a tanévben? Fontos, hogy ez nem feltétlenül kell, hogy a jegyekről vagy a tanulmányokról szóljon! Elkezdeni egy új sportot, hobbit? Melyik tantárgyra szeretnél majd különösen odafigyelni?
- Beszélgessünk a tantárgyakról. Melyik tantárgyat várod a leginkább az új tanévben? Melyik tanárod óráját várod a legjobban? Lesznek új tantárgyak? Ha igen, tudjuk, hogy mi is pontosan például a kémia, fizika, nagyjából mit fogunk ezekből tanulni?
- Az osztály egy nagyon fontos tényezője annak, hogyan is indulunk neki a tanévnek. Melyik osztálytársaddal való találkozást várod a leginkább?
Ha pedig beindult a tanév, kapcsoljunk hozzá valamilyen pozitív rituálét…
Az első nap a suliban nagy dolog. Ünnepeljük meg együtt valamivel, például egy közös fagyizással, amit aztán akár családi rituálévá tehetünk, és minden évben megismételhetünk.
Aktuális nehézségek kezelése
A régi tanárok elvesztése és esetleg új tanárok érkezése ebben a tanévben még fokozottabb lehet sok gyerek számára. Bár az iskola életében jelen lévő problémák kihatnak a gyerekek és szülők életére, és bizonyos dolgokat át kell majd gondoljunk és tervezzünk, azonban találjuk meg a saját nyugalmunkat és felelősségi körünket ezen a téren is az átható szorongás helyett. Hogyan csináljuk ezt?
- Egyrészt jelezzük, a gyerekünk felé is, hogy bár megértjük, hogy nagyon sajnálja a régi kedves tanárt, de ezzel együtt adjunk esélyt az újonnan kapott tanároknak. Nem ugyanazt fogja kapni a gyerekünk… mert senki sem pótolhatja az előző csellótanárral való mély beszélgetéseket, az izgalmas feladatokat adó rajztanárt vagy a kedves tyúkanyó tanítót. Hiszen mindenki egyedi, megismételhetetlen tanárként is. De nézzük meg, mit hoz be az új tanár? Mi az, amiben ő lesz egyedi és megismételhetetlen? Ennek persze hagyhatunk majd egy kis átállási időt is, vagyis az elején hallgassuk meg a gyerekünk érzéseit, gondolatait, és csak érezzünk együtt vele először, majd utána bíztatóan segítsük őt át a nehézségeken.
- Nem kell nekünk átvennünk annak terhét, hogy lesz-e matek tanár – ez bár nehéz és izzasztó teher az iskola vezetőségének és tanároknak is, de nem tudunk benne segíteni szülőként. Megoszthatjuk ismerőseink körében, van-e potenciális ismerősük, de ennél többet ezen a téren nem nagyon tehetünk.
- Az viszont fontos, hogy bízzunk abban, hogy az iskola is arra törekszik majd, hogy lehetőségeihez képest kezelje a helyzetet. Tartsuk szem előtt, hogy egyazon oldalon állunk, működjünk együtt az iskolával, tanítókkal. Erre a kapcsolódásra és együttműködésre tudunk majd támaszkodni a nehézségek idején is.
- A saját felelősségi körünkbe tartozik az is, hogy a gyerekkel, pedagógussal átbeszélve tervezzük meg, hogy milyen iskolán kívüli foglalkozásai lesznek. Ennek jó részét a gyerekekkel együtt beszéljük át, motiválva őket arra, hogy legyen jó, teljesíthető ritmus az életükben, vagyis ne legyenek teljesen leterhelve. Ebbe beleértve a sportfoglalkozásokat vagy művészeti, hobbitevékenységeket is, és természetesen azt is, ha a tanulmányai miatt szükséges plusz óra.
Természetes, hogy a gyerekek tartanak az újtól, akár a nagy kamaszok, akár a legkisebbek életében ez gyászt jelent. Éreztessük, hogy vele vagyunk ebben a nehezebb időszakban is.
Ha baj van: Mi van, ha ezek ellenére a gyerekünkön a szorongás jeleit tapasztaljuk
Az előzőek tehát segíthetnek nekünk a hangolódásban, de sok esetben tapasztaljuk azt is, hogy a gyerekek a fentiek megtétele ellenére is nehézségekkel küzdenek ezen a téren. Mi lehet a szorongás hátterében? Érdemes feltárni, a tapasztalataink alapján sokszor a következő két tényező jelenléte lehet a felelős:
- beilleszkedési problémák a konkrét bullying megéléséig – lehet, hogy most fog majd kiderülni, legyen rá fülünk és szemünk. Konkrétan is kérdezzünk rá, ha ilyesmit feltételezünk: van olyan, hogy úgy érzed bántanak a többiek?
- teljesítményelvárások – kérdezzünk rá a félelmeire, mi az, ami megjelenik a fejében – fogadjuk el és ne söpörjük el a gondolatokat. Jelezzük, hogy nekünk mikor szokott hasonló lenni, és azt is, hogy természetesek az új kezdettel kapcsolatos szorongások. Utána tegyük hozzá, hogy bízunk benne, ahogyan eddig is, most is tudja majd kezelni ezeket, itt vagyunk, majd megbeszéljük. És közösen segítséget is kérhetünk – helyi iskolapszichológussal, osztályfőnökkel érdemes konzultálni első körben, ha ilyesmit tapasztalunk.
A téma kapcsán ajánljuk a szülőknek szóló e-learning anyagunkat, amely díjmentesen elérhető és 5 fejezetben segít eligazodni a témában: https://unicef.hu/mentalis-egeszseg/e-learning-szuloknek
Szerző: Szigeti Réka
Kép: Aedrian / Unsplash