egészségfejlesztő szakpszichológus

coach, autogén tréner és szimbólumterapeuta

e-mail: szigeti.reka@sulinyugi.hu

tel: +36702658919

Dr. Szigeti Réka vagyok, egészségfejlesztő szakpszichológus, a Lélekkel az Egészségért Alapítvány kuratóriumi tagja, a Sulinyugi szakmai vezetője.

A kezdetektől örömmel veszek részt az alapítvány életében, élvezem a közös munkát és az együttműködést a hasonló szemléletű, mégis sokszínűen gondolkodó munkatársakkal.  

Szakmám elején iskolapszichológusként dolgoztam, így nap mint nap tapasztalhattam, mennyi lelki és testi energiát követel meg a mai modern pörgés a pedagógusoktól és a szülőktől egyaránt, és hogyan csapódik ez le gyermekeink életvezetésében. Nagyon szerettem iskolában dolgozni pszichológusként, és hálás vagyok, hogy a Sulinyugi csapatával és önkénteseivel még több iskolába tudom eljuttatni a fontos pszichoedukatív üzeneteket. Szülőként és szakemberként egyaránt fontos számomra, hogy a Sulinyugival már gyerekkorban átadjuk a stresszkezelő eszköztárat. Örülök annak, szakmai támogatást tudok nyújtani a gyerekeinket segítő és oktató tanároknak, szakembereknek, akikhez ritkábban jutnak el fejlesztő tréningek. 

A Sulinyugi tevékenységeink szakmai kézbentartása a feladatom, ami egyben a program gondozását is jelenti. Fontos számomra, hogy a munkatársaink és az önkénteseink között, illetve az általunk megvalósított programokban ugyanaz a szellemiség terjedjen: a megoldásfókuszú, nyugodt és bizakodó attitűdben hiszek. A munkám része az önkéntes Sulinyugi gyerektréner képzés vezetése, illetve a gyerekeknek, tanároknak és szülőknek szóló csoportos programok vezetése.   

Szakmai érdeklődésem középpontjában a kiégésmegelőzés és a stresszkezelés, valamint az ezekkel kapcsolatos prevenciós gyakorlatok átadása áll. Módszereimet tekintve fókuszált, jövő irányú konzultációkat tartok, melyeket az egészségfejlesztés fejlődés alapú, pozitív fókusza jellemez, és amelyek során a coaching, az autogén tréning és a meditáció módszereit ötvözöm.  

Pszichológusként van egy erős hitem a másik ember fejlődésében, meglátom benne a szerethetőt, az értéket. Biztos pont vagyok a közös munka során a pozitív energiáimmal. Türelemmel és proaktívan vezetem a csoportokat, illetve egyéni konzultációk során azokat, akik valamilyen nehézséget élnek meg.

Végzettségeimet tekintve 2008-ban szereztem diplomát pszichológusként és pszichológus tanárként az ELTE-n. Ezt követően a Magyar Relaxációs és Szimbólumterápiás Egyesületnél végeztem el az autogén tréninget, ami meditációs és szimbólumterápiás képzéssel folytatódott.

Munkába állásommal párhuzamosan kezdtem el az egészségfejlesztő szakpszichológus képzést az ELTE-n, ahol 2010-ben végeztem. A szakképzéssel párhuzamosan elvégeztem a dohányzásról leszokást támogató szakember, illetve a testsúlycsökkenést támogató szakember képzést, így elsajátíthattam a változás és motiválás elősegítésének eszköztárát. 2010-től kezdtem el a tudományos munkát az ELTE doktori iskolájában Urbán Róbert vezetésével. Érdeklődésem fókuszában a kiégés megelőzése áll. Disszertációm témája a tanárok kiégésnek folyamatmodellje, amit saját, alapítványi fejlesztésű kérdőívünkkel mérünk. 2016-ban végeztem el a Magyar Coaching Pszichológiai Egyesületnél a Coach és a Life Coach képzést, ami könnyen integrálható tudást adott az egészségpszichológusi működésemhez.

Publikációs lista:

  • Szigeti R., Balázs N. and Urbán R. (2023) Antecedents and components of burnout among Hungarian teachers in a cross-sectional study: Development of the Burnout Antecedents and Components Questionnaire, Acta Psychologica, Volume 241., https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2023.104080
  • Szigeti R., Balázs N. and Urbán R. (2024) „Én már hamu vagyok?”   Kiégéskörkép – fókuszban a tanárok helyzetével, Mentálhigiéné és Pszichoszomatika, 1. szám
  • Szigeti, R.; Balázs, N.; Bikfalvi, R.; Juhász, Á.; Urbán, R. (2021). A tanári kiégés alakulásának vizsgálata a tanév során kiégésmegelőző csoportos foglalkozások tükrében budapesti általános iskolákban. In: Sass, Judit (szerk.) Út a reziliens jövő felé. A Magyar Pszichológiai Társaság XXIX. Országos Tudományos Nagygyűlése: Kivonatkötet.
  • Szigeti R., Urbán, R. (2020) A szexuális életre való felkészítés és pszichoedukáció In: Hevesi K. (Hevesi Krisztina pszichológia); Rigó A. ; Urbán R. Szexuálpszichológia, Budapest: ELTE Eötvös Kiadó, pp 113-137 (2020)
  • Balázs N., Szigeti R., Bikfalvi R., Urbán R. (2018). A Serdülő Stressz Kérdőív és összefüggéseinek vizsgálata 5-8. osztályos budapesti tanulók mintáján. In: Lippai, Edit (szerk.) Változás az állandóságban: A Magyar Pszichológiai Társaság XXVII. Országos Tudományos Nagygyűlése: Kivonatkötet. Budapest, Magyarország: Magyar Pszichológiai Társaság, pp. 258-259.
  • Juhász Á., Balázs N., Szigeti R., Bikfalvi R. (2018). Ups and Downs of an Organisational-level Stress Management and Burnout Prevention Program: First Results of a Longitudinal Study. In: Kevin, Teoh; Nathalie, Saade; Vlad, Dediu; Juliet, Hassard; Luis, Torres (szerk.) Book of Proceedings: 13th Conference of the European Academy of Occupational Health Psychology: Adapting to rapid changes in today's workplace. Lisbon, Portugália: European Academy of Occupational Health Psychology, pp.293-294.
  • Szigeti R., Balázs N., Bikfalvi R. and Urbán R. (2017) Burnout and depressive symptoms in teachers: Factor structure and construct validity of the Maslach Burnout inventory-educators survey among elementary and secondary school teachers in Hungary, Stress and Helath , DOI: 10.1002/smi.2737
  • Szigeti Réka, Balázs Noémi, Bikfalvi Réka, Urbán Róbert (2015) Kiégés Folyamat Kérdőív validálása In: Vargha A (szerk.) Lélek-net a léleknek: Az ember a változó technikai közegek világában: A Magyar Pszichológiai Társaság XXIV. Országos Tudományos Nagygyűlése: Kivonatkötet. 305 p. Konferencia helye, ideje: Eger, Magyarország, 2015.05.28-2015.05.30. Budapest: Magyar Pszichológiai Társaság, 2015. p. 211.
  • Mészáros V, Adam Sz, Szabó M, Szigeti R, Urban R (2014) The Bifactor Model of the Maslach Burnout Inventory – Human Services Survey (MBI-HSS): An Alternative Measurement Model of Burnout, STRESS AND HEALTH 30:(1) pp. 82-88.
  • Urban R, Szigeti R, Kokonyei G, Demetrovics Z (2014) Global self-esteem and method effects: Competing factor structures, longitudinal invariance, and response styles in adolescents. BEHAVIOR RESEARCH METHODS 46:(2) pp. 488-498.
  • Torma Noémi és Szigeti Réka (2012) Recenzió: A KLINIKAI PSZICHOLÓGIA HORIZONTJA, CSÁSZÁR-NAGY Noémi, DEMETROVICS Zsolt, VARGHA András (szerk.) (2011): Tisztelgő kötet Bagdy Emőke 70. születésnapjára. L’Harmattan Kiadó, Budapest, ALKALMAZOTT PSZICHOLÓGIA 4, 83–87.