Manóstressz – 6-10 éves korig
Gyerekideg – 10-14 éves korig
Kamaszfeszkó – 14-18 éves korig

Iskolai komplex stresszkezelés
Vezetői programok
Kiégés első szakasza
Konfliktusok
Szervezeti szintű problémák
Specifikus programok


Iskolai komplex stresszkezelés

A tanári kiégés okai nagyon komplexek, így a hatékony megelőzés is komplex módszerrel valósulhat meg. Célja a tanárok szervezeti szintű támogatása, hogy ne jussanak el a kiégés harmadik szakaszába, ahol nagyfokú izoláció, betegségek és a munkaképesség teljes lecsökkenése figyelhető meg.

A kiégés okai között az egyéni személyes viszonyuláson túl kiemelt tényező a krónikus stressz. A magánéletben kialakult krónikus stresszhelyzetek kezelését egyéni szinten lehet kezelni, az egyén támogatásán keresztül, azonban a munkahelyen kialakult stresszre a munkahelyi vezetőknek van kiemelt hatásuk. Ezért érdemes felmérni a munkahelyi stressz mértékét, tudni a munkahelyi stressz okait. Ezt a folyamatot mi jól bevált stresszfelmérésünkkel támogatjuk. Fontos javaslatokat gyűjteni az ott dolgozóktól, hogy mit lehetne tenni a stressz csökkentése érdekében, ezt fókuszcsoportos beszélgetésekkel derítjük ki és pontosítjuk.

Vezetői programok

A felmért stresszes, munkahelyi problémák kezelésében a vezetőknek is szüksége lehet segítségre, így vezetőknek szánt programokkal, vezetői coachinggal támogatjuk munkájukat. Iskolai színtéren megvalósítható szervezeti szintű segítő programokkal közösen elérhető a munkahelyi stressz intézményes kezelése. Igény esetén, az iskolák vezetőit összekötjük olyan egyéb szervezetekkel, akik célzottan egy-egy probléma kezelésére szakosodtak iskolai témában.

Kiégés első szakasza

A kiégés első fázisában a túlzott megterhelés, a saját igények elhanyagolása, és a túlzott bizonyítási vágy jellemző. Ezt a szakaszt főleg egyéni szintű programokkal támogatjuk. A tanárokat segítjük saját feszültségük kezelésében, a pszicho-edukatív tréningeken konkrét megoldási ötleteket kapnak energiájuk menedzselésére, az egészséges szokásaik priorizálására, a kommunikáció fejlesztésére. Az első fázisban a 1,5 órás tréningeken való részvétel már önmagában is segít, hiszen a tanárok kikapcsolódnak, másképpen vannak jelen, önmagukkal és egymással is foglalkozhatnak. Itt a konfliktusok enyhe szintjei a közös élmények után és a tanultak integrálásával akár rendeződhetnek is.

Gyakori stresszforrás a tanárok számára, hogy nem találkoznak csak futólag, félreértések halmozódnak fel a mindennapokban, amelyek először nézeteltéréseket, eltávolodásokat okoznak, később viszont krónikus konfliktusokhoz vezethetnek. Ahhoz, hogy erre hatékony támogatást adjunk, szükség van olyan találkozási pontokra, ahol a tanári kar nyugodt légkörben egymásra tud figyelni és közös feltöltődés után lesz energiájuk egymásra hangolódni a hétköznapokban is. A 1,5 órás tréningek erre ideális lehetőséget nyújtanak, hiszen együtt vannak, pihennek és hasznos információt tanulnak, miközben játékosan egymásra is figyelnek.

Konfliktusok

A kiégés középső fázisaiban gyakran konfliktusok ütik fel a fejüket, hiszen a túlterhelés következtében az akkumulátorok lemerülnek, az indulatok miatt a kapcsolataink, a koncentrációzavar miatt a feladataink minősége romlik. Gyakori tünetek a konfliktusok előtt a halogatás, a félreértés, az információ áramlásának nehézségei, a ritka személyes találkozások. Emiatt az együttműködés nehezített, belső feszültségek lépnek fel, amelyek tovább ronthatják a kiégésben érintettek állapotát.

Abban az esetben, amikor a konfliktusok súlyosabbak, egy nyugodt térre van szükség, ahol csak a konfliktusban érintett felek vannak jelen akár külön-külön, később együtt és támogatást kapnak abban, hogy megértsék a másik álláspontját és kifejezzék a valós szükségleteiket. Mediációval ezt biztosítjuk.

Szervezeti szintű problémák

Ebben a fázisban vezetői és intézményes megoldásokra is szükség van, ezért ilyen esetben olyan szervezeti szintű témákkal is foglalkozunk a 1,5 órás tréningeken, vagy csoportos foglalkozásokon, mint: pozitív fegyelmezés, iskolai szintű konfliktuskezelő rendszerek és megoldások, indulatkezelés módszerei az iskolában, házi szabályok következetes és látványos, érthető kommunikációja, belső szabályalkotás módszerei. Ezeken a programokon a résztvevőket motiváljuk és támogatjuk abban, hogy közös erővel tegyenek a munkahelyi konfliktusok egységes kezeléséért. A programon összegyűjtött ötleteket és javaslatokat a vezetők hasznosíthatják későbbi munkájuk során, velük közösen intézményi szintű változtatások vezethetők be.

Specifikus programok

- Békés iskolák - http://www.bekesiskolak.hu/

Partnereink