Manóstressz – 6-10 éves korig
Gyerekideg – 10-14 éves korig
Kamaszfeszkó – 14-18 éves korig

Tanároknak, igazgatóknak

Tanári stresszről-kiégésről
Mit tehetünk? Komplex megoldásunk
Mit adunk a tanári tréningeken?
Hogyan történik a Sulinyugi osztályfoglalkozás?
Hogyan történik a szülők bevonása?
Jelentkezés
Sulinyugi extrák
Gyakori kérdések
Hasznos linkek


Tanári stresszről-kiégésről

Jó lenne olyan tanórákat tartani, amin a gyerekek nyugodtak, ezért nyitottak is az elhangzottakra? Amikor valamilyen feszültség van, azokat meg lehet beszélni, és nagyokat fújtatva lehet folytatni az előre eltervezett menetet?
A tanár és diák nyugalma egyaránt fontos annak érdekében, hogy sikeres legyen az együttműködésük, jól érezzék magukat kölcsönösen a tanórák alatt. Ez közös célja az igazgatónak, tanárnak, gyereknek és szülőnek is. A Sulinyugi ezt a célt támogatja.

A kutatások és a mi iskolai tapasztalataink is azt mutatják, hogy egyre több feszültség –tünet van jelen már a gyerekek, serdülők körében is. Ma minden negyedik-ötödik gyerek a stressz tüneteit mutatja (HBSC kutatás). A stressznek vannak egyértelmű és látványos jelei is, mint a kiabálások, veszekedések, verekedések, de sokszor csendesebb tünetek is előfordulnak: hasfájás, dadogás, „lefagyás” teljesítmény helyzetekben.
Az ennek hátterében lévő okok nagyon sokfélék, és általában a hatásaik összeadódnak: a gyerekek veleszületett vagy életkori sajátosságain túl a családi hatások és tágabb szociokulturális változások is közrejátszanak ebben.
Ami fontos, tehetünk azért, hogy kezeljük a gyerekek feszültségét, és a saját feszültségünket is. A tanári hivatás stresszét legnagyobb részben a gyerekekkel kapcsolatos, tanórai feszültségek teszik ki, ezen túl pedig az iskolai rendszer, és a változásokhoz való alkalmazkodás is nagyon energiaigényes. Érthető, hogy embert próbáló feladat egy egész osztálynyi zsizsegő gyereknek a figyelmét megszerezni időről időre, és közben kezelni az órákat hol többször, hol kevesebbszer megzavaró kisebb-nagyobb feszültségtüneteket is.

Mit tehetünk? Komplex megoldásunk

Az első lépés, hogy amennyire lehet, az esetek többségében mi magunk őrizzük meg a nyugalmunkat, illetve hagyjuk hátra saját stresszünket, kezeljük a minket elérő feszültségeket. Ha ezek kezeletlenül maradnak, akkor hosszú távon saját egészségünkre is károsak lesznek, és ördögi körként a környezetünk felé árasztva még több feszültséget generálunk magunknak is.
A megoldás a tudatos feszültségkezelés, a munka-magánélet egyensúlya, feltöltődés tervezése. A Sulinyugi programunkban ezeket a témákat támogatjuk komplexen tanárok és osztályok számára, hogy az iskolán belül egy nyelvet beszéljen gyerek és felnőtt egyaránt.
Ennek érdekében tréningeket tartunk a tanároknak, amelyen a feszültségkezelés, kiégés megelőzés, nehéz típusok kezelésének témáit dolgozzuk fel közösen. Lásd: Mit adunk a tanári tréningeken?
Tanórába illesztett foglalkozásokat tartunk az osztályoknak. Lásd: Hogyan történik a Sulinyugi osztályfoglalkozás?
A foglalkozásainkról a szülők számára is készítünk összefoglalót, hogy ők is értesülhessenek a programról. lásd: Hogyan vonhatjuk be a szülőket?


Eddigi eredményeink:
35 osztály
1024 pedagógus
986 gyerek
17 iskola

A stressz kezelése ugyanúgy tanulható készség, mint bármi más, ezért érdemes már gyerekkortól megtanítani rá gyerekeinket is.

Mit adunk a tanári tréningeken?

Legtöbb esetben a vezetők kérik a tréningeket tanáraik számára. Élnek a díjmentes lelki támogatás, továbbkézpés lehetőségével és jutalomként adják a tanáraik számára. A tréningeket jellemzően nevelés nélküli tanítási napokon tartjuk, de igény szerint egészségnapon vagy családi napon is sor kerülhet rá.

A tanári tréningek hossza 1,5 óra, és a következő, kiégés megelőzésében fontos témákat járja körül:

1. Stresszkezelés

2. Kiégés folyamat azonosítása

3. Szokásváltoztatás

4. Kiegyensúlyozott beszélgetés

5. Reagálási típusok – emberismeret.

A könnyed hangulatú és csapatépítő hatású tréningjeinken a tanárok feltöltődnek és olyan pszichológiai tudást kapnak, amely segítséget nyújt számukra a mindennapos feszült helyzetekben.


Hogyan történik a Sulinyugi osztályfoglalkozás?

Miért szokták a tanárok kérni a foglalkozást az osztályaik számára?
• Lehet, már Önnel is előfordult, hogy meg akarta tartani az órát, de az osztályban olyan sok volt a feszültség, hogy előbb azt kellett kezelni, valahogy „elvezetni”, és csak utána tudott nekikezdeni az eredeti témájának?
• Szeretné, hogy az osztálya szakemberektől is halljon a stresszkezelésről?
• Esetleg aggódik az osztályáért, különösen pár gyerekért?

A 45 perces osztályfoglalkozások tanórákba könnyen beilleszthetőek, a foglakozást erre külön kiképzett pszichológus szakemberek tartják sok interaktív elemmel fűszerezve.
Ugyanazon stresszkezelő technikákat adjuk át az életkornak megfelelő nyelven:
Manóstressz 1-4. osztályig
Gyerekideg: 5-8. osztályig
Kamaszfeszkó: 9-12. osztályig
A foglalkozásokról összefoglalót is hagyunk az osztálynak, pedagógusnak és szülőknek, amin további tippeket adunk a hallottak alkalmazására.

Hogyan történik a szülők bevonása?


A tréning során nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy támogassuk a közös nyelvet a pedagógusok, szülők és gyerekek között a stresszkezelés témakörében. Ezért a gyerekfoglalkozásainkon elhangzottakat szülőtájékoztatóban foglaljuk össze, így a szülő több módon értesülhet a csoporton történtekről. A pedagógus segít eljuttatni a szülőkhöz a tájékoztató anyagainkat, illetve, ha Ön igényli anyagunkat, írjon nekünk. Igény szerint szülői értekezleten személyes szülőtájékoztatást is vállalunk, forrás esetén szülői tréninget is tartunk.

Jelentkezés

A programot az alábbi módokon igényelheti: a honlapon jelezve igényét, vagy a következő elérhetőségeken felkeresve minket: Szigeti Réka: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát., Tel.: 06-70-265-89-19
Az igényelt tanári tréningeket és gyerekfoglalkozásokat az erőforrásaink függvényében tudjuk megtartani.


Sulinyugi extrák

Extra témáink osztályfőnöki órákra gyermekeknek:
• Szex-szerelem-párkapcsolat
• Dohányzásprevenció
• Biztonságban Digitáliában
• Együttműködés
• Érzelem kommunikáció
• Határkezelés
• Egészséges szokások

Extra Pedagógus támogatás:

Intézmény vezetői coaching - Az iskola vezetőségét az előző témákon túl, egyéni konzultációkkal, az üzleti szférában gyakran használt hatékony módszerekkel is támogatjuk. Cél a vezetők kiégésének megelőzése, amely elősegíti a tantestület emberközpontú irányítását.

Mobil gyerekpszichológus - Igény esetén „mobil” gyerekpszichológusunk nyújt segítséget iskoláknak, gyermeknevelő intézményeknek az iskolapszichológusok, gyerekpszichológusok munkáját támogatva.

Iskolai mediáció - Az iskolai problémákat, tantestületen belüli feszültségeket illetve szülő-pedagógus konfliktusokat mediációval támogatjuk.

Gyakori kérdések

Milyen teendőim vannak tanárként, ha az iskolám részt vesz a programban?
Osztályfoglalkozások esetén kollégánk előzetesen meg fogja Önt keresni, hogy informálódjon az osztály jellegzetességeiről, létszámáról. A program megtartásához, a terem megtaláláshoz kollégánk igényelheti a segítségét. Az osztályoknak tartott foglalkozás során örülünk részvételének, mert jó, ha Ön is látja, hogy mikről van szó, hogy később is vissza tudjanak rájuk utalni, vagy akár osztályfőnöki, vagy más órák keretében rá tudjanak építeni foglakozásokat.
Az óra végén segítségét kérjük majd abban, hogy a szülők számára is el tudjuk juttatni összefoglalónkat.
A tanároknak szóló tréning esetében aktív, nyitott jelenlétével tud hozzájárulni a munkánkhoz.

Milyen hasznát, eredményét fogom tapasztalni a programban való részvételnek?
Mind a tanári, mind a gyerek foglalkozások esetében tudatosul az az üzenet, hogy mi is tehetünk saját magunk megnyugvásáért. A különböző stresszlevezető technikákat összegyűjtve, és azokat kipróbálva ötleteket kaphatnak a résztvevők, hogy melyek a számukra leghasznosabb technikák.

A program során elsajátítottakat át tudom-e forgatni a gyakorlati munkámba?
Igen, a program során sok gyakorlati ötletet kapnak a résztvevők, akár saját feszültségeik kezelésére, akár olyan technikákra, amiket az osztályteremben bevethetnek.

Hogyan támogathatom, hogy minél több helyre eljusson a Sulinyugi?
Szeretnénk minél több osztályhoz és iskolába eljutni a programunkkal, ezért országos szinten is kiképezzük erre a pszichológus kollégákat. Programjainkat támogatásokból fedezzük, ezért minden támogatás, megosztás és népszerűsítés segíti, hogy minél több gyerekhez és tanárhoz eljuthassanak a Sulinyugi üzenetei.


Hasznos linkek

• Dohányzásról való leszokás esetben egy egy rossz szokástól szeretnénk megszabadulni, a dohányzás esetében a következő oldal lehet hasznos:
http://www.leteszemacigit.hu/

• Kék vonal: lelki segély szolgálat gyerekeknek
http://www.kek-vonal.hu/index.php/hu/
ingyenesen hívható lelki segély vonal: 116-111, chat-elős lehetőség: http://www.kek-vonal.hu/index.php/hu/bejelentkezes/login
• Yelon: testről, lélekről, szexualitásról gyerekeknek, szüleiknek, tanáraiknak: https://yelon.hu/
Yelon aplikáció chat lehetőséggel

• Konfliktuskezelő módszerekről:
http://www.bekesiskolak.hu/

• Boldogág növelésének módszereiről:
http://boldogiskola.hu/

Partnereink