Manóstressz – 6-10 éves korig
Gyerekideg – 10-14 éves korig
Kamaszfeszkó – 14-18 éves korig

Iskolai stressz gyerek szemmel

Ha megbántanak, izgulsz egy fontos felelés vagy randi miatt, jól jöhet, ha tudod, hogyan tudsz első lépésben magadra figyelve megnyugodni, utána pedig kigondolhatod a válaszodat, elkezdheted a felelést, vagy felteheted a fontos kérdést a nagy Ő-nek. A Sulinyugi foglalkozásain arról beszélgetünk közösen, hogy mik azok a lépések, amikkel saját magadat meg tudod nyugtatni.

A felnőttek szájából sokszor elhangzik, hogy áh, egy gyereknek még semmi baja nem lehet, hiszen csak tanulnia kell és játszania, könnyű neki…. De jól tudjuk, hogy attól, hogy valaki gyerek, sajnos ugyanúgy meg kell küzdjön a nehézségekkel. Lehet, hogy nem csekket kell befizetned és állásinterjúkon részt venned, de ugyanúgy stresszel és kihívásokkal teli a te életed is. Beilleszkedni az osztályba, jól teljesíteni az iskolában vagy a sportban, kijönni a barátokkal, szülőkkel, miközben állandóan változol te is, és a körülötted lévők is, nem egyszerű feladat.
A kutatások és a mi tapasztalataink is azt mutatják, hogy gyerekek is egyre több stresszről számolnak be. Egyre fontosabb, hogy ezeket még ebben a korban megtanuld kezelni, ahhoz, hogy egyre jobban tudj boldogulni az életedben, sikeresen és kiegyensúlyozottan. Ennek érdekében további témákkal is támogatjuk az iskolákat, a gyerkekeket és a tanárokat is. A feszültségkezelés elsajátítása az alap, az első lépés a kiegyensúlyozott életért, de ezen kívül az egészséges életmódot, a társakkal való hatékony együttműködést, az eredményes beszélgetést és a sikeres teljesítményt is érdemes megtanulni, ezzekkel is foglalkozunk osztályfőnöki órákon.

Mi az a stressz, és mik az okai?

Sokféleképpen fogalmazhatunk, de hogy egyszerű és jól érthető legyen, mi azt szoktuk mondani, hogy a stressz olyan, mint a magas feszültség. A stressz tehát magasabb feszültség annál, mint ami neked aktuálisan jó lenne. Ez azt is jelenti, hogy nagyon különböző, hogy kinek mi okoz igazán stresszt, melyik helyzet okoz neki magasabb feszültséget a testében.

A stressz hosszú távon káros a testünknek és a lelkünknek is, ezért fontos, hogy először is felismerjük a tünetek alapján, utána pedig kezelni tudjuk. A stressz kezelése azt jelenti, hogy elvezetjük a felesleges feszültségeket, mint ahogy a magas feszültséget is levezetjük, földeljük.

Stresszt okozhat az iskolai megfelelés, ha úgy érzed, túl sok az elvárás és nem vagy benne biztos, hogy azokat tudod teljesíteni. Megélhetsz stresszt a tanáraiddal, ha úgy érzed, bántanak téged, vagy a szüleiddel, ha úgy érzed, nem értenek meg igazán, vagy a társaiddal a valóságban, de a közösségi portálokon való beszólogatás során is. Stresszes lehet egy versenyen a döntő pillanatban jól csinálni a dolgod, elviselni, ha valami nem sikerül, vagy veszítetek. Ha a szüleid veszekednek, vagy csak túl sok a kiabálás az órán a tanár és az osztály tagjai között, közted és a testvéred között…. A stresszt néha pont azokkal éljük meg igazán, akik a legközelebb állnak hozzánk. A jó hír az, hogy általában ők azok is, akiknek a közelsége, bíztatása oldani is tudja ezeket a feszültségeket.

Mitől más a gyerek stressz? Hogyan ismerheted fel, ha stresszelsz?


Ha a felnőttek stresszelnek, az sem más semmiben a gyerekstressznél. Persze vannak tipikusabb formái gyerekkorban, mint felnőttkorban, de a háttérben lévő alap ugyanaz. A gyerekek sokszor jobban megélik ezeket, és látványosabbak lehetnek a tünetek: gyerekeknél jellemzőbbek a kisebb verekedések, hajbakapások. Ha többször kezdesz el kiabálni vagy akár verekedni másokkal, akkor valószínű, hogy neked is magasabb a stressz-szinted. Sok esetben nem is igazán érzed, hogy izgulsz vagy stresszes vagy, de fájhat a gyomrod vagy a fejed. Néha az is lehet a stressz jele, hogy nem tudsz elaludni, vagy sokszor felébredsz, sokszor álmodsz rosszakat éjszaka.


Mit tehetsz magadért? Hogyan kezelheted a stresszt?


Gyerekként sokszor nehezebb lehet ezeket a belső érzéseket felismerni és kifejezni azokat szavakkal, viszont a firkálásban, játékban ezeket sokkal könnyebben meg tudjátok élni. Ezért bátran ajánljuk, hogy ha feszült vagy, rossz a kedved, akkor ülj le, firkálj, rajzolj egyet. Miket tehetsz még, hogy levezesd a benned lévő feszültséget?
* csak egyszerűen mond ki, hogy „most dühös vagyok” vagy, hogy „ izgulok”, már az is sokat segíthet
* szaladgálj kint a szabadban, udvaron vagy játszótéren
* rajzolj, színezz vagy csak egyszerűen firkáld ki magadból a dühödet
* énekeld el a kedvenc dalodat, vagy hallgasd meg azt
* ha nagyon dühös vagy, keress egy párnát, amibe nyugodtan beleboxolhatsz
* meséld el egy barátodnak, szüleidnek, tanárodnak, hogy mi miatt van rossz kedved, tőlük segítséget is kérhetsz, ha úgy érzed egyedül nehéz ezzel megbírkózni.

A gyerekeknek nagy előnye a felnőttekkel szemben a stresszkezeléssel kapcsolatban, hogy időben vannak. Egy csomó felesleges káros hatást meg tudnak spórolni, ha már gyerekkoruktól kezdve figyelnek a feszültségek kezelésére, és azt egyre jobban begyakorolják.

Miben segíthet neked a Sulinyugi program?

A feszültségkezelés és a stresszkezelés tippjeit többféleképpen is megismerheted a programjainkon, illetve több módon is segítünk nektek.

Alap Sulinyugi foglalkozáson egy alkalomban tekinthetsz bele a feszültségkezelő tippekbe, kipróbálhatsz pár segítő módszert és kapsz egy összefoglaló lapot, amelyet hazavihetsz a szüleidnek is. Ez az 1 alkalom arra biztosan elég, hogy felkeltsük a figyelmedet arra, hogy te is tehetsz Önmagadért, és arra, hogy mindenki képes a saját feszültségét kezelni. Azonosítod a stressz tüneteit, és tudni fogod hogy van segítség abban, hogy megnyugodj. Ismerni fogod azt az 5 kaput, amin levezetheted a feszültségedet.

Amikor lehetőségünk van 3 alkalommal kimenni hozzátok az iskolába, akkor már többször gyakoroljuk a stresszkezelő technikákat is, illetve játékosan el is sajátítjátok a stresszkezeléshez szükséges tudást is. Több játék és több módszer, ismétlés fér bele a programba. Ilyenkor a program abban segíthet téged, hogy képes legyél tudatosan megnyugodni olyan helyzetekben, amikor ideges vagy. 

A Sulinyugi tanári tréningjei abban segíthetnek téged, hogy ugyanazokat a stresszkezelő tippeket adjuk át tanáraidnak, nekik is segítünk elsajátítani a megnyugtató technikákat. Ezért közösen akár a többi órán is alkalmazhatjátok a tippeket, a módszereket arra, hogy megnyugodjon az osztály és miután levezettétek röviden a feszültségeteket jobban oda tudjatok figyelni az órán. A tanári karnak ezeken kívül a tréningeken abban is segítünk, hogy a saját feszültségeiket, az iskolai gondokat is könnyebben kezeljék, ezért reméljük, hogy nyugodtabb környezethez is hozzájárulunk. 

A Sulinyugi extra óráinkon egyéb egészséges életmódhoz és lelki egészséggel kapcsolatos témákról hallhatsz játékos formában. Ilyenkor abban segítünk, hogy tudj olyan lehetőségekről, ami segíthet neked megtartani az egészséges egyensúlyt az életedben, ellenálj ártalmas szokásoknak.

Sulinyugi versenyfelkészítés, a "feketeöves" nyugimester programunk. Itt azokat a nagy gyerekeket, fiatal felnőtteket támogatjuk nyugi technikákkal, akik egy szakmai versenyre szeretnének lelkileg is felkészülni. Ilyenkor abban segítünk, hogy egy hosszabb versenyen képes legyen figyelni, odakoncentrálni a feladatára, akkor is ha sokan nézik őt és nagy a tét.  

Mi történik a Sulinyugi órán?

A Sulinyugi olyan 45 perces foglalkozás, amely során a feszültség jeleiről, okairól és legfőképp a feszültséglevezetés lehetőségeiről beszélünk veletek, közösen kipróbálva néhány módszert. Mottónk: Mindenki képes a saját feszültségét kezelni. Olyan módszereket gyakorolhattok a csoportos foglalkozás alatt, amelyeket a mindennapok során könnyen tudtok majd alkalmazni. Többnyire osztályfőnöki óra keretén belül találkozhattok a Sulinyugi órákkal. 

A tréningnek van egy tanár változata is, így ugyanazt az üzenetet az osztály és a tanáraitok is megkaphatja. Ugyanazon stresszkezelő technikákat adjuk át az életkorotoknak megfelelően:
Manóstressz 1-4. osztályig
Gyerekideg: 5-8. osztályig
Kamaszfeszkó: 9-12. osztályig

A Sulinyugi óra végén pedig egy olyan tájékoztatót hagyunk nektek, amit a szülőkhöz is eljuttatunk, így annak segítségével nekik is elmesélhetitek, mi volt a közös órán, és milyen tippeket lehetne akár otthon is alkalmazni a feszültségek kezelésére.

Gyakori kérdések gyerekektől

Kihez fordulhatok, ha sűrűn vagyok ideges, és nem tudok könnyen megnyugodni?
Szüleid és tanáraid tudnak neked segíteni abban, hogy hogyan, milyen módszerekkel tudod magad megnyugtatni. Ha az iskolátokban van pszichológus, ő is tud neked segíteni. Kérdezd erről a szüleidet, tanáraidat.

Mindenki szokott stresszes lenni?
Igen, mindannyian át szoktuk élni azt, hogy feszültek vagyunk. Hasznos, ha igyekszünk minél hamarabb úrrá lenni ezen, kiengedni magunkból a feszültséget, úgy, hogy nem bántunk sem másokat, sem magunkat. De ez nem könnyű. Minél többet gyakoroljuk, annál jobban megy.

Hasznos linkek

Ha már nem bírod kezelni a téged érő stresszt, fontos, hogy a számodra elérhető és megbízható felnőttet megkeresd, és segítséget kérj tőle, elmond neki, hogy mi történik veled, mi okoz nehézséget. Elmondhatod ezt a szüleidnek, más családtagnak, egy tanárnak, akiben megbízol, az iskolában lévő pszichológusnak, vagy más közeli felnőttnek.


Összegyűjtöttünk számodra olyan felületeket, ahova segítségért fordulhatsz:
* Kék vonal: lelki segély szolgálat gyerekeknek
http://www.kek-vonal.hu/index.php/hu/
ingyenesen hívható lelki segély vonal: 116-111
chat-elős lehetőség: http://www.kek-vonal.hu/index.php/hu/bejelentkezes/login
* Yelon: testről, lélekről, szexualitásról
https://yelon.hu/
Yelon aplikáció chat lehetőséggel

 

Partnereink