Manóstressz – 6-10 éves korig
Gyerekideg – 10-14 éves korig
Kamaszfeszkó – 14-18 éves korig

 

 

Az iskolai stressz kezelése mindannyiunk érdeke: a kutatások szerint minden negyedik tanár érintett lehet a kiégésben, és minden negyedik-ötödik gyerek a stressz tüneteit mutatja. Alapítványunk kiégésmegelőzéssel foglalkozik, stresszkezeléssel támogatja a kiemelten veszélyeztetett szakmákat a munkahelyeken. A krónikus stressz felnőtteknél kiégést okozhat, 2030-ra vezető halálok lehet. Ezért kiemelten fontos, hogy a jövő nemzedék nyugodt környezetben tanulhasson, illetve megtanulja a stresszkezelés alapjait. Sulinyugi programunk ezt támogatja.

 

             Mik a stressz tünetei gyermekeknél?

       A gyermekek sokszor nem is tudják, hogy stresszelnek, a felnőtteknek a vislekedésükből, különböző tünetekből következtethetik ki a lelki gondokat. 

      Sokféleképpen élhetik meg a stresszt a gyerekek, érdemes egyedileg elemezni minden helyzetet.

Stressz tünetei lehetnek:

  • ingerültség, ingelékenység
  • agresszív kitörések
  • sírás, szomorúság, gyakori panaszkodás, "csüngés" a felnőttön
  • félelemérzés, szorongás
  • testi fájdalmak, panaszok (hasfájás, fejfájás)
  • alvászavarok, alvási nehézségek
  • evési zavarok
  • bezárkózás, érdeklődés csökkenése vagy hiánya.

A kutatások szerint (HBSC 2014.) minden 4-5. gyereket érint az idegesség. Az iskoláskorúak hetente többször kedvetlenek, idegesek és fáradtak, ráadásul ez egy rosszabbodó tendenciát mutat az előző pár évvel ezelőtti mérésekhez képest. 

Mitől stresszelhet egy gyerek?

A gyerekeknek az iskola a munkahelyük, őket ez állítja pszichés kihívások elé, nekik itt érdemes segíteni is.  A legtöbb gyerek meg akar felelni, emiatt szoronghat az iskolában, ugyanúgy, ahogy egy felnőtt is izgul például a vezetői értékelés miatt a munkahelyén.

A társaknak is meg szeretnének felelni a gyerekek, nagy stresszforrás lehet, ha a kortársak nem fogadják el őket.

Az otthoni problémák is gyakran elterelhetik a gyerekek figyelmét az iskolában, aggódhatnak olyan dolgokon is, ami a felnőtt felelőssége, nincs ráhatásuk ezek megoldására (mint például a szülők párkapcsolati gondjai, a szülők anyagi vagy akár egészségi helyzete). 


A tanári stressz és kiégés

A stressz komoly igénybevételt jelent a felnőtt szervezet számára is, hatással van érzelmi állapotunkra, testi reakcióinkra, mindennapi életvitelünkre - egyfajta egyensúlyvesztés következik be. Az olyan stresszhelyzetek, ahol szervezetünk képtelen alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez - túl nagy a nyomás, az elvárások, a követelmények által - úgynevezett distresszt, azaz rossz stresszt okoznak. Ez ártalmas az egész szervezet számára, intenzív fenyegetést jelent, megjósolhatatlanság, bizonytalanság, befolyásolhatatlanság érzése jellemzi.

Sokan ismerjük ezeket a szorongató tüneteket a magánéletünkből és a munkahelyünkről egyaránt. Otthon, magánemberként megtesszük amit meglehet, a nyugodt otthon megteremtéséért, de érdemes a munkahelyünkön is segíteni a feszültségek kezelésében.  

Fontos támogatni az iskolákat a dolgozóik, tehát a tanárok stresszkezelésében. A tanárok stresszforrásai is nagyon sokrétűek: az állandó emberekkel való kapcsaolat már önmagában is egy stresszforrás, de ezt súlyosbítják az egyre gyakoribb osztálytermi konfliktusok is. E mellett a tanári állás csökkent presztizse és az alacsonyabb mértékű anyagi jutalmak nem tudják kellőképpen egyenysúlyozni a befektetett energiát. Az oktatási rendszert érintő változásokhoz való hozzászokás pedig már önmagában is megterhelő. A felnőttek feszültsége hat a gyermekek lelkére, és ördögi körként növeli  a tanárokra háruló stressz mértékét is, ezért is fontos a felnőtteket is segíteni abban, hogy kezeljék a stresszt. 

A tanárok kiégében a krónikus stressz az egyik alapvatő ok. Gyakran hiszik azt, hogy a tanárok nagyrésze már ki van égve, de a tapasztalataink szerint csak érintettek a kiégés folyamatában. Leggyakrabban a túlzott erőfeszítés, a saját igények háttérbe szorítása, és a munkahelyi konfliktusok jelzik a kiégésban való érintettséget.

A kiégés folymataában a mi alapítványunk az alábbi szakaszokat azonosítja:

  • túlterhelés
  • konfliktusok
  • teljes kimerülés

Az első két szakasz a munkahelyen azonosítható és kezelhető, ebben segítenek szakembereink. Missziónk segíteni a burnout szindróma (azaz a folyamat végének) megelőzését. A kiégésről bővebben alapítványi honlapunkon olvashat

A pedagógus munkáját két úton is könnyíthetjük:

  • a gyermekek feszültségi szintjét csökkenthetjük, ami a tanári munkára jótékonyan hat, így a kiégésük megelőzésében is segít, illetve

  • a pedagógusok stresszkezelését direkten támogatjuk, segítve nekik abban, hogy minél többmindent tudjanak megtenni Önmagukért.

Iskolai stressz tünetei

Minden munkahelyen jelen van a stressz, a konfliktus, ami előre is viheti a munkát. A jó stressz, (eustressz) szükséges a hatékony munkavégzéshez. A krónikus stressz, a kezeletlen konfliktusok ugyanakkor növelik a kiégés veszélyét és rontják a munka hatékonyságát.

Ezt a fajta stresszt egyre gyakrabban élik át a mai iskolás gyermekek, pedagógusok és szülők is. Egyre magasabbak az elvárások, egyre több a követelmény, aminek nehéz megfelelni. A napi 7-8-9 tanóra és a számos különóra, az otthoni házi feladatok, a tanításon túli teendők azt eredményezik, hogy az alapvetően teljesen egészséges gyermek és tanár (és közvetetten akár a szülő is) növekvő szorongást él át.
Fejfájással, hasfájással, rettegéssel, nyugtalansággal, feszültséggel kezdik és fejezik be a napot. Nem alszanak eleget, zaklatottan
étkeznek, nehezen tudnak felszabadulni a társas kapcsolatokban, hiszen minden az iskoláról szól.

Milyen tünetek jelzik a krónikus iskolai stresszt:

  • gyakori pedagógus váltás, nagy fluktuáció
  • iskolaváltások, gyakori pedagógus cserék
  • gyakori munkavállalói betegeskedések, gyermeki hiányzások
  • elhúzódó konfliktusok, ellenségeskedés a tanári körön belül
  • kezeletlen ellenségeskedés az osztályokban
  • ingerült, rossz munkahelyi légkör
  • teljesítmény romlása, gyakori hibázások

Tapasztalataink alapján, az iskolákba ritkábban jut el a pszichológiai segítség. Az iskolákhoz tartozó, általában kijáró pszichológusok megterhelt munkakörébe, az egyéni eseteken túl ezek az egészségfejlesztő tartalmak sokszor már nem is férhetnek bele.

A Sulinyugi programunk során a gyermekek megtanulják, hogyan vezethetik le a feszültséget, praktikákat gyakorolhatnak be. Azért, hogy a család is hasznosítsa a technikákat, a szülőknek is eljuttajuk az ismerteket. 

Tapasztalatunk szerint az első lépés a felismerés, és a gyorsan elsajátítható technikák átadása. Munkánk során ezért az iskolai életbe könnyen beilleszthető osztályfoglalkozásokkal ezt valósítjuk meg. Programjainkait bővebben a Megoldásaink menüpontban ismertetjük.  

Tegyünk együtt a a kiegyensúlyozott gyermekekért, tanárokért és szülőkért!

Partnereink