sulinyugi 2021

Manóstressz – 1 - 4. osztályig
Gyerekideg – 5 - 8. osztályig
Kamaszfeszkó – 9 - 12. osztályig

A koronavírus-járvány negatív hatásairól számtalan cikk és tanulmány született az elmúlt egy év során. A Google a „koronavírus negatív hatásai” kifejezésre nagyjából 438000 találatot dob ki, míg a „covid negative effects” esetében ez a szám 924000. Lehet, már eleged van mindenből, ami a járványhelyzettel kapcsolatos, legyen az egy újabb kattintásvadász cikk vagy egy otthoni mozgásra inspiráló youtube videó. Ha azonban irodalomkedvelő vagy pedagógus vagy, esetleg egyszerre mindkettő, és úgy érzed, szükséged lenne valamire, amivel hatékonyan támogathatod mentális egészségedet, akkor az alábbi sorok neked szólnak.

irod kieges ellen

kép forrása: Pinterest

A mentális egészséget veszélyezteti többek között a kiégés-szindróma, melynek különböző fokozatai, szakaszai léteznek, és legfőbb jellemzői közé tartozik a fejfájás, a kimerültség, az emésztési nehézség, az alvászavar, a frusztráció, az ingerültség, a környezettel szembeni impulzív reakció. Egy korábbi kutatás szerint a magyar pedagógusok 5-8%-a mutatja a kiégés jeleit. A járványhelyzet okozta nehézségek pedig feltehetően növelik ezeket a százalékokat. Ez azért is nagyon lényeges, mivel a pedagógusok kiégése saját életminőségük romlása mellett tanítványaik iskolai élményeire, motivációjára is negatív hatással van.

A járvány alatt a pedagógusok tapasztalhatják az előbbi jellemzők megjelenését, ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy például a feszült állapot vagy alvási nehézség nem jelent egyértelműen kiégést. Ha túlságosan leterheltnek és tehetetlennek érzed magadat a kialakult helyzet kapcsán, a Pszi Pont oldalán számos önkéntes szakember elérhetőségét megtalálod, akik ingyenesen nyújtanak segítséget 3-5 alkalommal, online vagy telefonos konzultáció keretében.

Nemzetközi kutatások szerint a biblioterápia hatékonyan támogatja a mentális egészséget, erősíti a rezilienciát, azaz a lelki ellenállóképességet, valamint a jóllétet. Mindhárom tényezőnek jelentős szerepe van a járványhelyzettel való hatékony megküzdésben és a munkahelyi kiégés megelőzésében. De mi is az a biblioterápia, kit nevezünk biblioterapeutának, és a szövegek miért is lehetnek szuper eszközök a kiégés prevenciójában vagy a mentális egészség támogatásában?

Az irodalomterapeuta vagy más néven biblioterapeuta segítő kapcsolat keretében, csoportos vagy egyéni ülés formájában, szöveggel vagy könyvvel, olvasás és írás által támogatja az egyén személyiségének, önismeretének fejlődését, mentális egészségének és jóllétének védelmét. Az irodalomterápiában nem számít a nem, az életkor vagy a társadalmi státusz. A klinikum területén és azon kívül is egyaránt hatékonyan alkalmazható, például iskolákban, könyvtárakban, civil szervezetekben, pszichiátriákon. Tágan értelmezve az irodalomterápia magában foglalja a szépirodalmat, az úgynevezett magasirodalmat, a legkülönfélébb írott vagy nyomtatott szövegeket, a kimondott szót, de például a filmeket, fotókat, dalokat és a páciensek által alkotott szövegeket is.

Ahhoz, hogy az olvasást terápiás hatásúnak tekinthessük, három szempontnak kell teljesülnie: 

  • tudjunk kapcsolódni a szöveghez jelenlegi élethelyzetünkkel,

  • érezzük megszólítva magunkat a szöveg által, mely

  • pozitív vagy akár negatív érzelmeket vált ki belőlünk.

Lényeges, hogy elindítson bennük valamit, ami révén jobban megérthetjük mind önmagunkat, mind környezetünket, fejlődhetünk és belátásokra, felismerésekre juthatunk.

Az irodalomterápia esetében a csoportban való közös olvasás, és a szövegekről, saját élményekről való együttes gondolkozás különleges erővel bír. A csoportvezető facilitátorként egyfajta hidat hoz létre az adott szöveg, a tagok egyéni élménye és a csoporttagok közötti kommunikáció között. A szövegek kapcsán nem a „legjobb” értelmezés megtalálásán van a hangsúly, hanem a személyes élményeken, érzéseken, egymáshoz való kapcsolódás megélésén.

A járványhelyzet alatt számos online biblioterápiás csoport indult és indul folyamatosan, a legkülönbözőbb témákban és célközönségnek hirdetve. (2021. áprilisában például tavaszváró irodalomterápiás csoport kezdődött pedagógusok számára.) Ha úgy érzed, szívesen támogatnád mentális egészségedet az irodalom segítségével, vagy felkeltette érdeklődésedet az irodalomterápia, és van rá lehetőséged, keress fel egy irodalomterápiás csoportot vagy irodalomterapeutát, aki egyéni ülések keretében nyújt segítséget.

Az irodalom, a veresek, szövegek szeretete támogatóan hathat az egészségre nem terápiás formában is: a hétköznapokban a társas kapcsolatok erősítésének remek eszköze lehet a másokkal való közös olvasás nyújtotta örömök élvezete. Ha barátaiddal megosztjátok egymással kedvenc verseiteket, regényeiteket, például egy park padján ülve, vagy online közös beszélgetés, eszmecsere során, szintén sokat segíthet a mindennapi kihívásokkal való hatékonyabb szembenézésben.

Molnár Sára terepgyakorlatos hallgató írása

Felhasznált irodalmak:
Béres J. (2017). Azért olvasok, hogy éljek. Az olvasásnépszerűsítéstől az irodalomterápiáig. Pécs: Kronosz Kiadó.
Szabó É & Jogodics B (2016). Erőforrások és követelmények. A tanári kiégés munkahelyi tényezőinek komplex vizsgálata. Iskolakultúra, 26(11), 3-15.
Tukhareli, N. (2017). Bibliotherapy-based Wellness Program for Healthcare Providers: Using Books and Reading to Create a Healthy Workplace. Journal of the Canadian Health Libraries Association. Journal de l’Association Des Bibliothèques de La Santé Du Canada, 38(2), 44-50.

Partnereink