sulinyugi 2021

Manóstressz – 1 - 4. osztályig
Gyerekideg – 5 - 8. osztályig
Kamaszfeszkó – 9 - 12. osztályig

A kiégés kapcsán sokszor gondolunk az idősebb korosztályra, akik sok hosszú munkaidővel töltött év, vagy évtized után elveszítve motivációjukat nem találnak kihívást és örömöt a szakmájukban. Azonban a fiatalokat tekintve kevésbé merül fel, hogy ők is kerülhetnek közel a kiégés állapotához.

kieges fiatalon

Kép forrása: Pinterest

A kiégés meghatározása, azaz burnout stress syndrome Freudenberger (1974) nevéhez fűződik, amit a stresszhatások következtében létrejövő érzelmi, fizikai, mentális erőforrások kimerüléseként fogalmaz meg. Érintettség esetén az egyén csökkent személyes siker élményt tapasztal meg, elégedetlenség jellemzi a munkájában. Ennek következtében alacsonyabb az önhatékonysága és önbecsülése, romlik az egészségi állapota. Jelei a csökkent koncentráció képesség, fáradtság érzés, fásultság és érdektelenség. Míg megfigyelhető az empátiás készség alábbhagyása, a stresszre való érzékenység ellenben nő. Lehetnek fizikai tünetei, mint fejfájás, emésztőrendszeri panaszok, valamint alvászavar. A munka és iskola mellett átgyűrűzhet a magánéletbe is. A társas kapcsolatokban is megjelenik a közöny és az érzelmektől mentes viszonyulás, elzárkózás, vagy védekező és érzékeny attitűd. A jelenség korábban a segítő szakmában dolgozók körében volt megfigyelhető, azonban más területeken is felütötte fejét, így már beszélhetünk a fiatalok kiégéséről is.

Jelenlegi életmódunk során és a járvány által kiváltott változások miatt sok időt töltenek a gyerekek és kamaszok képernyő előtt és okos eszközök használatával. Az oktatás mellett a barátokkal és pihenéssel eltöltött idő is átkerült az online térbe, ami ezzel párhuzamosan kevesebb fizikai aktivitást és személyes találkozást jelent. Ebből kifolyólag ez a korosztály fokozottan ki van téve a digitális burnout jelenségének.

A túlzott online tartalom fogyasztás összefüggést mutatott többek között az alacsony önértékeléssel, magányosság érzésével és depresszió fennállásával (Greenberg, 2016). A digitális kiégés tünetei közé tartoznak az alacsony produktivitás, a rutinokkal való megbirkózás nehézsége, az állandó fáradtság és az érzelmek kontrollálásának képtelensége. A digitális kiégés jele lehet, ha a gyerek az iskolában néhány percnél tovább nem képes koncentrálni a napi feladataira. Egy kutatás szerint az online és offline világunk között fokozott súrlódás tapasztalható, amely jelentős konfliktusforrássá vált a szociális kapcsolatokban (Chang, 2016). A digitális eszközök használati ideje növekszik, ami arra készteti a személyt, hogy az alvásra szánt idő egy részét is erre fordítsa.

Sok fronton való helytállás a gyerekek és fiatalok esetében is jelentőssé válik az otthoni iskola kapcsán. Nem különül el annyira az iskolában töltött tanulós idő, az otthoni pihenéstől, vagy barátokkal való játszás idejétől. A tartós állapot megfelelő beavatkozással visszafordítható, azonban elsősorban a prevenció a leghatásosabb mód a kialakulása ellen.

Digitális detox

Rengeteg időt töltünk social media vagy játékok használatával, sokszor nem is gondolnánk mennyit. Meghatározhatunk előre időpontokat magunk és a gyerekek számára, amikor elvágjuk a digitális köldökzsinórt és kiszakadunk az online világból.

De kimaradok valamiből

F.O.M.O. (fear of missing out) jelensége, azaz a félelem, hogy a digitális kütyüt félretéve kimaradunk fontos eseményekből. Az applikációktól érkező sok értesítés, mint egy jutalmazó megerősítésként hat az eszközhasználóra, amivel fokozza a használatot. Mindfulness, azaz tudatos jelenlét technikájával kezelhető a probléma, a jelenre való fókuszálás révén.

Alvás előtt ne kütyüzz!

Az emberek nem teljesen kapcsolódnak le a digitális eszközökről a használatuk után, és csak alvás előtt teszik le azokat. Ez serkenti az agyat, szellemi és fizikai fáradtságot vált ki és kiégéshez vezethet (Grant-Marshall, 2014). Ezért fontos, hogy lefekvés előtt közvetlenül ne használjunk okos eszközöket, mert rontják az alvásminőséget.

Suli idő és szabadidő egyensúlya

A felnőttek életében inkább ismert fogalom a munka-magánélet egyensúly, ami esetén a két életterület közötti határ meghúzásával törekedhetünk ennek optimális fenntartására. Ez a jelenség a gyermekek életében is jelentős. Fontos, hogy külön legyen kezelve a tanulásra, azaz munkára szánt idő és a kikapcsolódással töltött órák. Az egyensúly felborulása a két terület konfliktusához vezethet.

Én-idő offline térben

Az online térben eltöltött jelentős idő mellett törekedjünk a személyes kapcsolatok és találkozók beiktatására. A személyes igények kielégítése nagyon sokat segíthet, például napi 30 perc sportolás beiktatása, vagy elolvasni egy magazin cikkét vagy egy könyvet. Kimehetünk a természetbe sétálni vagy beszélgetni egy jót a barátokkal.

Mokos Erzsébet Éva terepgyakorlatos hallgató írása

 

Felhasznált irodalom:

Staff burnout. Freudenberger, H. J. (1974). Journal of Social Issues, 30(1), 159-165.

Chang, D. (2016). Digital burnout: The new, invisible threat to businesses. Flux Trends. Retrieved July 7, 2017. from http://www.fluxtrends.com/digital-burnout-the-new-invisible-threat-to-businesses/

Grant-Marshall, S. (2014). Surviving digital burnout. Business Day Live, Times Media Ltd. Retrieved July 7, 2017 from https://www.businesslive.co.za/archive/2014-10-06-surviving-digital-burnout/

Greenberg, L. K. (2016). Digital lives: The clinical implications of technology on young adults. Master’s Project, The Faculty of the Kalmanovitz School of Education Saint Mary’s College of California, USA: ProQuest LLC. ProQuest Number: 10140745 

Partnereink