sulinyugi 2021

Manóstressz – 1 - 4. osztályig
Gyerekideg – 5 - 8. osztályig
Kamaszfeszkó – 9 - 12. osztályig

Számos szülő él meg magas szintű stresszt a szülői szereppel kapcsolatban, világjárvány nélkül is. Ha gyerekekről van szó, viselkedésbeli, egészségügyi és tanulásbeli problémák, de akár mindennapi beszélgetések is okozhatnak stresszt egy szülő számára. Ez a szülőségből fakadó stressz idővel szülői kiégéshez vezethet, ami meghaladja az alapszintű stresszt és már egyfajta stresszhez köthető zavarnak tekintendő.

utmutato szuloi kieges ellen

Kép forrása: Pinterest


A szülői kiégés tulajdonképpen egy időben elhúzódó és nagymértékben elárasztó szülői stresszre adott reakció, ami fizikai és mentális kimerültségben, valamint az alvásminőség romlásában mutatkozhat meg. Emellett előfordul, hogy a szülő érzelmileg eltávolodik gyermekétől, megkérdőjelezi saját szülői kompetenciáját vagy esetleg úgy érzi, bennragadt egy kellemetlen helyzetben, amiből nincs kiút. Minden szülő tapasztal különböző szintű elvárásokat és van hozzáférése különböző erőforrásokhoz; azonban ha hosszabb ideig több elvárás éri, mint amennyi erőforrással rendelkezik, az hamar szülői kiégést eredményezhet.

A szülői elvárások és teendők száma hirtelen nagyon magas lett a COVID-19 járvány miatt, így, hogy a gyerekek a hét minden napján 24 órát otthon töltöttek, és ez növeli a szülői kiégés kialakulásának valószínűségét.
Sokaknak nagy nehézséget okozott, hogy megtalálják az egyensúlyt a gyermeknevelés, az online oktatás és a home office között. Egyrészt nagy stressz érhette azokat a szülőket, akiknek otthonról kellett dolgozniuk, miközben a gyerekek is egész nap otthon voltak. Ezek a szülők úgy érezhették, hogy túl sokfelé kell irányítaniuk a figyelmüket, mert egyszerre próbálnak haladni a munkájukban, gondoskodni a gyermekről és vezetni a háztartást. Másrészt ne feledkezzünk meg azokról a szülőkről sem, akiknek eddig is be kellett járniuk a munkahelyükre, például kórházakba, élelmiszerboltokba, és naponta aggódtak-aggódnak amiatt, hogy esetleg megbetegíthetik családtagjaikat.

A továbbiakban felsorolunk pár tippet, amik hasznosak lehetnek a kiégés megelőzésében, kezelésében.

Ismerd fel a jeleket

A következő jelek kiégésre utalhatnak: változás az alvásminőségedben és/vagy étvágyadban, megmagyarázhatatlan szomorúság, düh, agresszió, illetve érdeklődés elvesztése korábban örömet okozó dolgokkal kapcsolatban.

Tarts szünetet

Ne légy túl szigorú magadhoz, hagyj magadnak időt a feltöltődésre! Ha fáradtnak érzed magad, és szükséged van 15 percre, hogy összeszedd magad, ne félj ezt megmondani a gyermekeidnek sem. Hagyd, hogy ezt is megtapasztalják veled, de ne feledd megerősíteni őket abban, hogy ők nem a probléma forrása, hanem szeretetet és támogatást nyújtanak számodra.

Osszátok meg a feladatokat

Egy jól összeállított napirend aranyat érhet. Egy napi rutin kialakítása sokat segíthet a gyerekeknek és a szülőknek egyaránt, hogy ne váljanak stresszessé és kaotikussá a napok. Tegyétek különlegessé a hétvégéket, szervezzetek szórakoztató családi programot.

Figyelj az egészségedre

Csökkentsd az alkohol- és nikotinbevitelt. Étkezz kiegyensúlyozottan és mozogj rendszeresen. Napi 20 perc séta sokat javíthat a közérzeteden.

Törődj az érzéseiddel

Ne feledd, hogy 100%-osan rendben van, amit jelenleg érzel, legyen az akár szomorúság vagy düh. Tanuld meg elfogadni az érzéseidet, hiszen nincs okod rá, hogy elfojtsd őket. Osszátok meg egymással gondolataitokat.

 

Beck Adrienn Fanni terepgyakorlatos hallgatónk írása

 

Felhasznált irodalom: 

Griffith, A. K. (2020). Parental Burnout and Child Maltreatment During the COVID-19 Pandemic. Journal of Family Violence. https://doi.org/10.1007/s10896-020-00172-2
Moms and Dads, You Aren’t Alone: COVID-19 Burnout Is Very Real. Elérhető: https://www.mcleanhospital.org/essential/fighting-family-burnout-during-covid-19-crisis
Russell, B. S., Hutchison, M., Tambling, R., Tomkunas, A. J., & Horton, A. L. (2020). Initial Challenges of Caregiving During COVID-19: Caregiver Burden, Mental Health, and the Parent–Child Relationship. Child Psychiatry and Human Development, 51(5), 671–682. https://doi.org/10.1007/s10578-020-01037-x
5 Ways To Deal With Pandemic Parental Burnout. Elérhető: https://parents-together.org/5-ways-to-deal-with-pandemic-parental-burnout/

Partnereink