Manóstressz – 1 - 4. osztályig
Gyerekideg – 5 - 8. osztályig
Kamaszfeszkó – 9 - 12. osztályig

2020.03.27.

Több nehézség is lehet abban, hogy gyerekként otthon vagyunk, elválasztva a barátainktól, a szerelmünktől, és összezárva a szüleinkkel. Nem mozoghatunk úgy együtt a többiekkel, se kosármeccs, se foci, se dzsúdó. Emellett persze izgulunk, aggódunk, és átéljük a bizonytalanságot. Nagy kihívás a mostani helyzet mindenkinek.

nyugitippekgyerekeknek2 

Fontos, hogy merjünk kérdezni a szüleinktől, vagy más baráttól, felnőttől, akivel kapcsolatban vagyunk, osszuk meg az érzéseinket, félelmeinket. Lehet, hogy sok esetben a képzeletünk még rémisztőbb dolgokkal tölti ki a információhiány okozta lyukakat, mint ahogy az a valóságban van, ezért tegyük fel bátran a kérdéseinket. Teljesen természetes, hogy ilyenkor minket is rosszul érintenek a történések, félünk, aggódunk.

Kezdjünk el vizionálni, elképzelni, hogy mire is szeretnénk használni a mostani helyzetet, milyen saját célokat tudunk felállítani magunknak. Szeretnénk-e kidolgozni a muszklinkat, vagy megtanulni egy új idegen nyelvet, vagy akár hangszeren játszani? Ha vannak céljaink, az erőt adhat a továbbiakhoz. Csináljunk magunknak terveket, legyen napirendünk, új szokásaink.

Szerencsére gyerekként, fiatalként az online térben való lét egyébként is testhezálló, és most jól jön a sok lehetőség, ahogy tudjuk tartani egymással a kapcsolatot. És tartsuk is! Beszélgessünk telefonon/videochaten is a csetelések mellett, ez tovább erősíti a barátság, kapcsolatok érzését is. Bevezethetünk új rituálékat, a nagyobb baráti körrel indíthatjuk a hétfő reggeli találkánkat virtuális ökölpacsival, vagy bármilyen más egyezményes jellel.

Az online térben is fókuszáljunk a megoldásokra, lehetőségekre. Lehet, hogy már természetes, hogy önállóan olvasgatunk, keresgélünk a hírek között, informálódunk minden csatornán. Bár hasznos tudni róla, hogy mi történik most a nagyvilágban, arra viszont figyeljünk, hogy ne frissítsük fél óránként a híreket, és ne csak az aktuális hírekről olvassunk. A plusz információkkal való gyakori elárasztás növeli a szorongás érzését, és semmi haszonnal nem jár. Inkább azzal kapcsolatban keressünk, vagy osszunk meg információkat, hogy milyen kreatív ötlettel tudunk megoldásokat találni magunknak erre a helyzetre. Sok ilyen kedves kép és videó kering. A humor, leleményesség most is jó támaszunk lehet.

nyugitippekgyerekeknek1

Arra figyeljünk, hogy a feltöltő tevékenységeink lehetőleg ne a képernyőhöz rögzítsenek minket, mert most a tanulás, kapcsolattartás miatt egyébként is ahhoz vagyunk kötve.

A Sulinyugi órákon kapunként tekintjük át, hogy ki mit tud tenni a feszültségének levezetéséért. Nézzük meg, hogy most, az otthoni helyzetben, amikor be vagyunk zárva, mit tudunk tenni az öt kapu tekintetében:

Karanténos 5 kapu

Izom kapu:

Most különösen fontos, hogy mozogjunk valamit, valahogy kivezessük az izmokon keresztül a feszültséget. Berendezhetünk egy nyugisarkot, ahol igény esetén kidühönghetjük, vagy akár ki is sírhatjuk magunkat. Odavihetünk bokszzsákot, vagy ha nincs, akkor egy nagyobb párna is tökéletes lesz.
Mozogjunk rendszeresen, ha kicsi a hely, akkor lehet felüléseket, fekvőtámaszokat is csinálni, és persze valami vicces szobajátékot is kitalálhatunk a testvérünkkel, szüleinkkel. Ha nagyobb hely van, akkor lehet táncolni is. Ha van otthon, akkor a VR eszközöket, e-sportokat is be lehet vetni, és lehet házi bajnokságot is rendezni, akár az osztállyal is.

Bőr kapu:

Érintést, most bár kevesebb személytől tudunk kapni, de tőlük lehet, hogy jobban igényeljük. Nyugodtan menjünk oda, és kérjünk egy ölelést apától vagy anyától, persze van, akinek most a birkózás apával vagy a tesóval is jó ötlet. A kisebbek valószínűleg még jobban igénylik ezt, lehet, hogy a kistesó is szívesebben lézeng körülöttünk. A nyugisarkunkba betehetünk egy nagy plüsst is, és ahhoz is odabújhatunk.
Egy frissítő zuhany, vagy egy nagy kádfürdő is jó ötlet lehet, most több időnk van, élvezzük az otthoni wellnesst!

Száj kapu:

A zene most is jól jön, énekeljünk, hallgassuk meg a kedvenc zenénket. Családi karaoke partit is szervezhetünk, és persze mindezt megtehetjük online, a barátainkkal is.
Ha éppen nagyon dühösek vagyunk, vagy hirtelen történik valami, akkor pedig a hasi légzés ebben az esetben is jól tud jönni.
Otthon nehéz megoldani, hogy csak úgy üvöltsünk, pedig ebben a helyzetben adja magát, de elvonulva, a szobában a párnába fúrva a fejünket, még működhet!

Kéz kapu:

A jó hír az, hogy most több időnk juthat kedvenc kétkezi hobbinkra, akár a rajzolásról, színezésről, firkálásról, vagy szerelésről, horgolásról is legyen szó.
A napló vezetése most még inkább felértékelődhet, akár számolni is lehet az otthon, bezártságban töltött napokat. Ha kiírjuk magunkból, az segít feldolgozni az eseményeket. Azokat az érzéseinket is leírhatjuk, amiket nehéz kimondani másoknak.

Gondolat kapu:

Legyenek olyan saját mondataink, mantráink, amik segítenek megnyugodni, és átvészelni ezt az időszakot. Olyasmikre gondolok, mint például: “Megteszem, amit én tudok” , “Ennek a dolognak is vége lesz” vagy “Csak egyik lépést a másik után”.... és még sorolhatnánk.

Bár a testünk be van zárva egy kisebb térbe, ezért most leginkább a gondolataink szabadságával tudunk élni. Az elején már írtunk arról, hogy a célok elképzelése segítheti a napok strukturálását. Ezen kívül, a relaxációs, meditációs gyakorlatok segítségével karban tarthatjuk az elménket is. A meditációs képekben most érdemes messzi, képzeletbeli tájakra menni. Akár inspirálódhatunk, és elmehetünk megnézni a híres múzeumokat virtuálisan, hiszen most sok helyen ajánlanak ilyesmiket.

És természetesen legyünk türelmesek egymáshoz, és magunkhoz. Mindannyiunknak nehéz ez a helyzet, és nem csoda, ha néha csattanak a feszültségek, idő és tapasztalat kell ahhoz, hogy begyakoroljuk ezt a működést. .

 

 

 

 

Partnereink