Manóstressz – 1 - 4. osztályig
Gyerekideg – 5 - 8. osztályig
Kamaszfeszkó – 9 - 12. osztályig

2020.03.19.

A jelenlegi helyzet mindannyiunkat új kihívás elé állít, ehhez próbálunk most összeszedni pár támogató gondolatot. Először is szögezzük le, hogy jelenleg nem tudunk hosszabb távon gondolkodni, ezért most bőven elég egy-két lépésnyire látnunk magunk előtt, és arra elindulnunk.


Rengeteg információ érkezik hozzánk, hogy hogyan érdemes az otthoni tanulós napokat megszervezni, milyen applikációkat, platformokat használhatunk. Mi is csináltunk egy ilyen gyűjteményt. ami technikai kapaszkodót jelenthet. A gyerekek tanulásával kapcsolatos tervezést hasznos lehet a központi dolgok szerint alakítani, de van egy pár általános iránymutatás, amelyek kapaszkodót jelenthetnek az otthoni élet szervezéséhez. Ezeket járjuk most körbe veletek. Valószínű, hogy valahogy már csináljuk, működtetjük a rendszert, de finomhangolásra, pontosabb beállításra még biztosan szükség lesz. A tervezés után, a megvalósításkor több visszacsatolást kapunk, így még profibban tudjuk majd szervezni a mindennapokat a jelenlegi egyedi körülmények között is. Ne várjuk el magunktól, hogy ez azonnal, vagy hiba, nehézség nélkül működjön.

kelly sikkema tQPgM1k6EbQ unsplash 

Fotó: Kelly Sikkema

1. Mielőtt bármit is tennénk, először nézzük meg, hogy mi magunk hogyan tudnánk szükség esetén visszaszerezni a nyugalmunkat. Használjuk a saját megnyugtató stratégiáinkat. (Ehhez segítség lehet a Sulinyugi összefoglaló lapunk, ahol több technika is szerepel.) Tegyük egy kicsit félre a híreket, a sok, bezártság idején is zavaró ingert. Adjunk magunknak egy kis időt, hogy levezessük a feszültségünket, firkáljunk, ordibáljunk párnába, sírjuk ki magunkat, igyunk egy nagy pohár vizet. Ez a helyzet is el fog múlni, túl leszünk rajta.

2. Beszéljünk nyíltan a gyerekekkel, hogy a jelenlegi egyedi helyzet kinek mit is jelent. Először szellőztessük ki a gondolatainkat. A sajátjainkat jó, ha először a párunkkal, vagy egy másik felnőttel beszéljük meg mélyebben, és nyújtunk egymásnak támogatást. Engedjük, hogy a gyerekek is megoszthassák, mit éreznek az otthoni léttel kapcsolatban. Első napokban valószínű, ők még örülni is fognak a jelen helyzetnek, hiszen első körben számukra ez inkább csak az iskola hiányát jelenti. Érdemes már az elején tisztázni velük, hogy az iskola nem marad el, csak “áthelyezték” itthonra. Indítsunk egy családi kupaktanáccsal, hogy ki hogyan tudja elképzelni a közös napokat otthon. Ki mivel száll be a háztartásba, hogyan igazítsuk egymáshoz a teendőket.

3. Vizionáljuk a legjobb megoldást: hogyan nézne ez ki úgy, ahogy nekünk a legjobb lenne. Képzeljük el, lássuk magunk előtt minél több részletét az ideális otthoni létnek. És bátorítsuk erre a gyerekeket is. A vizionálás a közös gondolkodás, brainstorming egy olyan technika, ami eben a soha nem látott helyzetben innovatív megoldásokhoz vezet, és erősíti is a családot.

hannah tasker ZBkH8G4 yyE unsplash 

Fotó: Hannah Tasker

4. A tervezési folyamatba vonjuk be a gyerekeket is. Kitehetünk egy nagy papírra egy napirendet, amire kisebb gyerekek rajzolhatnak, nagyok szerkeszthetik, írhatnak is rá. Az otthon töltött idő túlzottan strukturálatlanná, elfolyóssá tudja tenni a napokat, ezért ilyenkor még fontosabb, hogy stabil napirendet tudjunk kialakítani, mert az ad majd biztonságot a család minden tagjának. Ebbe tegyünk bele puffer időket, vagyis ne a minimális időráfordítással táblázzuk be a teendőket és gondoljuk át, ki mikor tud szabad lenni, illetve a lehetőségekhez képest egyedül is időt tölteni. Hogyan alakítsunk ki olyan sarkot, ahol akár lenyugodni, akár dühöngeni is lehet.

5. A ritmust tekintve, hasznos úgy tervezni a napokat, hogy azok idomuljanak az eddigi ovis, vagy iskolás napirendhez. Ha vegyes életkorú gyerekek vannak otthon, akkor a pihenő időt szerencsés a kisebb(ek)re szabni, és addig a nagyobb(ak)at, másképp lefoglalni. Tartsuk a ritmust! Ehhez bevezethetünk akár új rituálékat is, amik ezt segítik.

6. A nap során ne feledkezzünk meg a mozgásról. Ha van udvarunk, akkor ez kézenfekvő, még esős, hűvös időben is jó a friss levegőn mozogni. Udvar hiányában pedig itt az ideje a benti mozgásnak, a család minden tagjának, testreszabottan. Akár legyen szó ingyenes online tanfolyamokról, videókról, akár szobabiciklizésről, vagy csak erősítő gyakorlatokról.

7. A zene, éneklés, zenehallgatás nem csak tantárgyi elemként fontos, de segít, hogy ebben az egyedi, embert próbáló helyzetben is töltekezzünk, feltöltsük a nyugiraktárjainkat. Bármi jöhet, amit szívesen hallgatunk, akár közös kareoke bulikat is lehet szervezni estékre. A helyzetre szabott vicces, és egyben mégis komoly üzenetet tartalmazó dal is segítheti a megküzdésünket.

8. Keretezzünk át közösen. Bár természetesen nem jó, hogy a vírusfertőzés ennyi szenvedést, nehézséget, veszteséget és visszaesést fog okozni, de a jelen helyzetben nézzük meg, milyen értelmet tudunk találni a helyzetben. Az átkeretezés technikája azt jelenti ebben a helyzetben, hogy elfogadva a helyzet súlyát, arra fordítjuk inkább a figyelmünket, hogy hogyan tudunk kicsit másképp tekinteni rá, úgy hozzáállni, hogy az ne vegye el az energiáinkat, hanem segítse a megküzdésünket. Ilyen lehet önmagában az is, ha nehézség, krízishelyzet helyett kihívásként értelmezzük a jelen helyzetet.

9. Lássuk meg a pozitívumokat. Bár sokaknak nagyon nehéz lehet bármi előnyt, pozitívumot látni a jelen helyzetben, de kapaszkodót jelenthet, ha ezek észrevételére hangoljuk magunkat. Például átgondolhatjuk, mik azok a dolgok, amiket most az otthoni karantén alatt megélhetünk pozitívumként is. Ha a kezdeti próbálkozások és összehangolódások után jobban szervezzük az életünket, akkor több minőségi időnk is maradhat, felkelés után nem kell úgy rohanjunk, és együtt reggelizhetünk nyugiban, akár a délutáni szunyókát is be tudjuk építeni, ha épp arra vágyunk. Emelett beleláthatunk egymás munkájába, tanulási stílusába is, így közelebb kerülhetünk egymáshoz.

10. Támogassuk egymást pozitív visszajelzésekkel. Vegyük észre és jelezzük is vissza a másik próbálkozásait! Lehet, hogy első körben még odaég az ebéd, a párhuzamos feladatok között a meetingre készülve, de megköszönhetjük, amikor azt látjuk, hogy a gyerekünknek már egy figyelmeztetés is elég, hogy elkezdje a tanulást, vagy hogy lett egy új ötlete az otthoni mozgásra vonatkozóan.

Partnereink