Manóstressz – 6-10 éves korig
Gyerekideg – 10-14 éves korig
Kamaszfeszkó – 14-18 éves korig

Vissza az iskolapadba -  10 ötlet az iskolakezdési stressz kezelésére

Augusztus végén elkezdünk készülni szülőként és gyerekként is az iskolakezdésre. Ez sokszor jár szorongásokkal, félelmekkel. A Sulinyugiban összeszedtünk pár tippet a szülőknek, hogy mivel kezelhető az ilyenkor megélt stressz, szorongás.

Az iskolakezdési szorongás hátterében az ismeretlentől való félelem, a megfelelési kényszer, az iskolával kapcsolatos stresszek állhatnak, és ezek teljesen természetesek. Erőteljesebben jelentkeznek ezek a nyugtalanító érzések a visszahúzódóbb, érzékenyebb, “anyásabb/ apásabb” gyerekeknél, illetve a nagyobb váltások, változások előtt, például első osztály, ötödik osztály, középiskola előtt.

Nézzük, mit tehetünk szülőként az iskolakezdési stressz kezelésében!

1. A szülő is legyen rendben az érzéseivel

Ha nyűgnek éli meg maga a szülő, szorongásokkal teli várja, aggódva a gyerekéért, akkor ez át is megy érzelmileg a gyerek felé. Természetes, hogy a szülőnek is nehéz ez az állapot, hiszen ez tőle is többletterhet, odafigyelést kíván meg, például megvásárolni, előkészíteni az iskolai tanszereket, a kicsikkel ott lenni az elején a tanulás támogatásánál, időt, kereteket szabni. Érdemes ezért először a szülőnek magának rendbe kerülnie ezekkel az érzésekkel. Elsősök szülei a váltás miatt gyászt is megélhetnek, ami szintén érthető, hiszen egy korszak ilyenkor mindig lezárul. Ezért jó közösen elbúcsúzni az óvodától, óvó nénitől, hálát adni az oviban történtekért.

2. Hallgassuk meg a gyerekünket

Sokszor a spontán mindennapi beszélgetés közben jönnek elő a félelmek. Hallgassuk meg, közbeszólás nélkül, ne akarjuk rögtön az elején leállítani azzal, hogy “Ó, hát erre oda se kell figyelni!” “Ezt ne is vedd fel stb”. Értsük meg a félelmét, vagy szomorúságát, empatizáljunk vele. Legyen a fejünkben, hogy sokszor nem megoldást várnak tőlünk, csak azt, hogy megoszthassák az érzéseiket. Ilyenkor kiderülhetnek akár komoly sérelmek, gondok is, amiket meg kell oldani, de legtöbbször csak arról van szó, hogy van egy természetes szomorúság abban, hogy beosztott lesz az ideje, hogy vége a vakációnak, bármennyire várja is a sulit. Ezt kezelhetjük természetesnek, és akkor könnyebb is elfogadni, megemészteni.

3. Segítsük a helyzetekkel való megküzdését

• Előfordulhat, hogy téves elképzeléseik vannak, ezeket igazítsuk ki.
• A legfontosabb, hogy bíztassuk. Érezzük (vagyis először mi magunk legyünk benne biztosak), és fejezzük is ki felé, hogy bízunk abban, hogy boldogulni fog a suliban, hogy el fogja érni, amit akar, be fog illeszkedni, feltalálja majd magát az új helyzetben, meg fogja találni ebben azt, amit igazán élvez és szeret.
• Segíthetünk konkrét esetekben megoldási stratégiákat kidolgozni. Az olyan megnyugtatónak szánt mondatok helyett, mint “Minden rendben lesz”, hasznosabb lehet, ha arra bátorítjuk, hogy tervezzen, lásson előre megoldandó stratégiákat. pl.: “És ha ez, a legrosszabb megtörténne, akkor mit fogsz tenni?” Rossz dolgok sajnos történnek az életben, a világ nem egy igazságos hely. De abban erősíthetjük magunkat és gyerekeinket, hogy segítjük a stresszes helyzetekkel való megküzdését.

4. Közösen zárjuk le a nyarat

Akár egy kis utolsó sétával a parkban, akár egy hosszabb hétvégével, vagy csak egy lazább hétvégi nappal, és élvezzük egy kicsit a nyár utolsó napjait. Kisebb és nagyobb gyerekekkel is működhet, hogy átbeszéljük, mit élveznek leginkább a nyáron, a nyári bakancslistából melyik megvalósulásának örülnek a legjobban? Ezzel segíthetjük a nyár pozitív lezárását, amivel könnyebb egy új fejezetet nyitni.

5. Vonjuk be az előkészületekbe

Minél aktívabban vesz részt, annál inkább a magáénak érezheti az előkészületeket. Jó ötlet lehet például, ha együtt vásároljuk be, vagy készítjük elő a tanszereket, szükséges ruhákat.

6. Hangolódjunk pozitívan az iskolára

Megbeszélhetjük velük, hogy mit várnak leginkább a következő tanévtől, mire lesznek leginkább kíváncsiak?
A gyerekek amúgy is várják az újdonságokat, a sok új iskolai készlet varázsába kerülnek. Erre jó is alapozni. Bevonni a könyvek, füzetek, íróeszközök kiválasztásába.

Nagyobb gyerekeknél, ezt már megfogalmazhatjuk úgy is, hogy mi lesz a céljuk ebben a tanévben. A válasz sokfajta területet érinthet, érthető, ha azok nem feltétlenül csak az iskolai teljesítményre vonatkoznak. Lehet, hogy egy új szakkörre akar járni, vagy meg akarja erősíteni a barátságait, vagy éppen új barátokat akar az osztályban.

7. Tegyük minél ismerősebbé a helyzetet

Új iskola, új osztály, egyéb újdonság esetén, jót tehet, ha azt minél ismerősebbnek élik meg gyermekeink. Az iskolák készülnek is erre általában, már az előző tanévtől a beszokást segítő programokkal (nyílt napok, iskola kóstolgatók), amikre már csak ezért is érdemes elmenni. Ezeket ilyenkor fel is idézhetjük.
Akár közösen is elmehetünk a suli felé, bejárhatjuk azt az utat, amit a gyerekünk fog. Ha van valami intézni való (pl.: ebédbefizetés, hivatalos papír leadása), lehetőség szerint vigyük magunkkal a gyermekünket is. Ha ismerősebb neki, nagyobb kontrollt él meg, könnyebb lesz a többi ismeretlen tényezővel megbirkóznia.

8. Betervezni a szünidőket, a következő szabad időszakot

A munkába állás elején néha az esik a legjobban, ha tudjuk, mikor lesznek a munkaszüneti és szabadnapok, vagyis mi lesz az a legközelebbi jeles nap, pihenőnap, amit érdemes várni. Beszéljük meg a következő napokat, akár a szüreti mulatságot, vagy a következő őszi szünetet, amikor újra mehet a nagyszülőkhöz nyaralni, vagy közösen pihen a család.

9. Napi rutint fokozatosan állítsuk (vissza) az iskolai napokhoz

Segítheti az átmenetet, ha segítünk az otthoni ritmust is az iskolai napok ritmusához közelebb hangolni, akár olyan mindennapi dolgokban is, mint például az alvás, vagy az étkezések ideje.

10. Pozitív rituálé hozzákapcsolása az első naphoz

Bevezethetünk valamilyen családi külön szokást az első napokhoz, valamilyen kedves, boldogságot okozó dolgot, akár csak valami apróságot. Első iskolai nap után elmehetünk megünnepelni a sulikezdést gyermekünk kedvenc helyére fagyizni, vagy akár közösen bringázzunk el a közeli parkba. A közösségi rituálék segíthetnek az átmenetekkel járó stressz feldolgozásában.

A felsorolt ötletek ajánlások, amik akkor működnek jól, ha ki tudjuk választani belőlük a hozzánk, és családunkhoz illő dolgokat, és testre tudjuk azt szabni.

Jó sulikezdést kívánunk mindenkinek!

 

Partnereink